maandag 16 januari 2006

SAID

De regio waartoe Igogwe behoort heeft de meeste HIV geïnfecteerden van Tanzania; meer dan 10% van de bevolking is besmet. De overheid heeft 5 jaar geleden AIDS tot een nationale ramp uitgeroepen en is druk bezig de taboes rond AIDS te doorbreken.
In het ziekenhuis valt het me echter op dat er erg moeilijk wordt gedaan over AIDS. Als ik in de Ward (in het Engels) praat over een patiënt mag ik de woorden “HIV”, “AIDS”, “positive” en “negative” niet gebruiken omdat aanwezige mensen dan zouden kunnen bedenken dat de patiënt HIV-besmet is. Vragen over AIDS en counseling voor een Elisa-test gebeuren altijd in een aparte kamer.
Dit kan ik nog begrijpen: de patiënt heeft recht op privacy (ook al denk ik dat de kans groter is dat de aanwezige Tanzanianen aan de symptomen van de patiënt kunnen aflezen dat hij of zijn AIDS heeft, dan dat ze Engels kunnen verstaan).
Waar ik me wel druk over kan maken is dat ook in de statussen, die toch alleen door de patiënt zelf en het medisch personeel gelezen mogen worden, nooit duidelijk terug is te vinden wat de serostatus is. Soms worden afkortingen gebruikt als ARC (Aids related complex), HBC (home based care, een voorziening voor mensen met AIDS) of SAID (AIDS, maar dan net anders gespeld), maar meestal wordt er helemaal geen melding van gemaakt. En dat terwijl het toch belangrijk is om te weten. Het is al een aantal keren voorgekomen dat ik iemand naar “room number 4” stuurde voor pre-test counseling en dat daar bleek dat de patiënt allang was getest.
De uitslag van de test is ook iets wat mensen hier moeilijk vinden om duidelijk op te schrijven. Er is een soort code waarbij “counseling done” betekent dat de uitslag negatief was, en “counseling done(met een streep onder done)” dat de patiënt besmet is. Helaas houdt niet iedereen zich aan deze code, waardoor je vaak nog moet navragen wat de uitslag precies was. Nu heb ik natuurlijk makkelijk praten, komende uit een land dat zich roemt om zijn weinige taboe’s, maar ik denk dat als zelfs het medisch personeel in Mbeya region niet duidelijk over AIDS durft te zijn, Tanzania nog een lange weg te gaan heeft.

1 Comments:

At dinsdag, 24 januari, 2006, Anonymous Anoniem vindt:

Ongelofelijk eigenlijk, maar als er een verstoting door je gehele familie en sociale netwerk vanaf hangt, snap ik de gang van zaken ook wel weer.

 

Een reactie posten

<< Home